Elektro auta netáhnou

Automobily musí být eko

Stále více se tlačí na to, aby auta vypouštěla z výfuků méně a méně škodlivých látek. Je to logické, automobilky na celém světě chrlí z továren miliony aut ročně, tím pádem jsou výfukové plyny závažným zdrojem škodlivin. Emisní normy se zpřísňují, to ovšem v praxi znamená zvýšení nákladů na vývoj nových, ekologických automobilů. Firma Volkswagen se toto snažila nenápadně obejít, ale na její nekalé praktiky s podváděním u emisních kontrol se přišlo a stálo ji to nemalé peníze. Od doby této emisní aféry se dieselová auta dostala na okraj zájmu a pomalu jim zvoní hrana. V některých městech v Německu už se s nafťákem ani nedostanete do konkrétních ulic, jinde musíte mít emisní plaketu. Je více než zřejmé, že postupem času upadnou tyto vozy v zapomnění.

Nahradit by je měla ekologičtější elektro auta. Ty už se v současnosti prohánějí po silnicích, jejich provoz je ovšem pro obyčejného řidiče trošku komplikovanější. Také v autopůjčovnách na ně příliš nenarazíte. Asi největší překážkou v jejich masovějším nasazení je jejich dojezd. Malý VW Up dojede na plné nabití asi tak 100 kilometrů. Větší VW Golf má dojezd něco okolo 200 kilometrů. To jsou čísla, která ve mně nevzbuzují příliš důvěru. Pokud si pronajmete v pražské autopůjčovně Škodu Fabii s benzínovým motorem, s plnou nádrží s ní ujedete v klidu něco kolem 700 kilometrů. I s elektromobilem můžete ujet i 500 kilometrů. To už ovšem budete muset sáhnout hlouběji do kapsy, jelikož se jedná o model značky Tesla.

Potíže s dobíjením

Také s doplňováním šťávy to není úplně jednoduché. Klasické benzinové stanice jsou doslova na každém kroku. Auto z autopůjčovny dostanete s plnou nádrží, takže je možné, že se zastavíte na pumpě jen jednou, těsně před vrácením automobilu. S elektromobilem je to trošku složitější. Když už si naplánujete, kde budete sosat elektřinu v terénu, může se stát, že místo k doplnění bude obsazené. V současnosti se často neplatí minutový poplatek za napíchnutí u stanice, takže si z toho někdo občas udělá parkoviště. To se ovšem pravděpodobně změní, jelikož pak mohou nastat neřešitelné situace v podobě vybitých baterií.

Asi nejjistější je dnes si dobít automobil doma. Auto si sice nabijete za delší dobu, ale máte jistotu, že vám kabel nikdo neobsadí. Pokud někdo jezdí s elektromobilem do práce kratší trasu, je to slušná volba, jak ušetřit peníze. V autopůjčovně v Praze vás vyjde kilometr ve spotřebě pohonných hmot na cca 2–2,50 Kč na jeden kilometr. S elektromobilem je tato spotřeba někde kolem 0,5 – 1 Kč. To je zatím asi jediný argument pro pořízení tohoto ekologického vozítka.